TARIAN INDIA

POSTED ON: Wednesday, November 18, 2015 @ 9:21 PM | 0 comments




Tarian Bharatanatyam

Bharata Natyam ialah “seni bercerita”, dari sifat asalnya yang merupakan ekspresi menghambakan diri kepada tuhan-tuhan Hindu.
BA (ekspresi) + RA (muzik) + THA (irama) + NATYAM (tarian) = Baratha Natyam

Natyam dikatakan merupakan perwujudan muzik dalam bentuk visual, upacara, dan sesuatu tindakan ketaatan. Ia adalah salah satu dari lima gaya besar yang merangkumi Odissi iaitu unsur air, dan Mohiniattam iaitu unsur udara. Gerakan penari Bharata Natyam yang asli menyerupai gerakan api. Tarian ini dianggap sebagai tarian api, yang menunjukkan dengan jelas oleh metafizik batin dan unsur api dalam badan manusia.



 

Penari Bharatanatyam wanita


Secara tradisionalnya, tarian ini dipersembahkan secara solo oleh seorang penari wanita.Seorang penari profesional tarian ini harus mempunyai beberapa sifat, antaranya kelihatan muda, langsing, bermata besar, berkeyakinan diri, berkeupayaan mengikut alunan muzik dan menyanyi .Biasanya perkara-perkara persembahan Bharata Natyam zaman sekarang termasuk:

  • Ganapati vandana - Doa tradisional kepada dewa Hindu Ganesh, yang menghilangkan halangan.
  • Alarippu - Persembahan daripada Tala dengan ucapan ringkas oleh penari. Ini adalah seruan kepada tuhan untuk memberkati persembahan.
  • Jatiswaram - Tarian abstrak dimana gendang mengatur rentak. Di sini penari menampilkan kemahiran pegerakan kaki yang rumit dan gerak-geri tubuh yang sopan.
  • Shabdam – Tarian diiringi oleh puisi atau lagu yang bersifat kebaktian atau tema cinta kasih.
  • Varnam - Pusat bahagian persembahan. Ia adalah bahagian persembahan yang paling lama dan melibatkan pergerakan yang kompleks dan rumit. Posisi tangan dan tubuh mengatakan cerita, biasanya cinta dan kerinduan untuk kasih sayang.
  • Padam – Bahagian persembahan yang paling beremosi dimana penari meluahkan beberapa aspek cinta: kecintaan kepada Maha Kuasa; atau kasih ibu untuk anak, atau kasih dan cinta bagi kekasih.
  • Thillana - Bahagian terakhir adalah tarian tulen (nritta), dimana kemahiran luar biasa muzik dicerminkan dalam pergerakan kaki yang kompleks dan pergerakan penari yang menawan.
  • Angikam - Ini adalah lagu bersifat kebaktian kepada Tuhan Shiva dan salah satu perkara Bharata Natyam. Juga dipersembahkan dalam gerakan lambat byapti.


Tarian Bhangra

Tarian Bhangra adalah tarian menyambut musim menuai dan berasal dari Punjab, India. Setiap pergerakan kepala atau tangan menyampaikan maksud yang istimewa dan merupakan gerakan artistik . Penari lelaki dan wanita selalunya memakai pakaian yang berwarna terang dan berseri-seri. Lagu-lagu untuk tarian ini adalah rangkaian lagu-lagu rakyat yang diiringi oleh alat muzik tradisional. Tarian Banghra di Malaysia sangat popular dalam mana ia juga dipersembahkan untuk majlis perkahwinan, hari-jadi dan majlis kekeluargaan dan perayaan Deepavali.


                            Tarian Bhagra yang dipersembahkan ketika perayaan Deepavali



                               Gerakan penari lelaki Tarian Bhagra yang lincah



Tarian Khatak
Perkataan Kathak berasal dari perkataan India Katha yang bermaksud 'seni bercerita' .Dari sifat asalnya yang merupakan ekspresi menghambakan diri kepada dewa-dewi Hindu, kemudian, Kathak berkembang ke istana-istana pemerintah.Tarian Kathak adalah bersifat naratif dan dicirikan dengan gerakan kaki yang cepat dan berputar. Bentuk tarian kathak ini adalah bentuk yang berasal daripada banyak pengaruh pada masa lalu seperti pengaruh mitologi kathakas, tarian kuil dan gerakan bhakti.

                         Gerakan kaki penari wanita yang cepat dan berputar


Selain itu,tarian ini diadakan selepas berdoa kepada Tuhan Ganesha Vandana.Tarian Kathak ini dipersembahkan oleh penari lelaki dan wanita. Penari dikiaskan sebagai pencerita. Pencerita ini, membuat persembahan dilapangan kampung dan laman kuil, kebanyakannya khusus dalam mengisahkan kisah mitos dan moral dari kitab, dan menokok pengisahan mereka dengan alunan tangan dan mimik muka. Ia pada asasnya merupakan teater, menggunakan alatan dan bunyi muzik bersama gerak tangan, bagi menghidupkan pengkisahan.

                                        Penari lelaki dan wanita dalam Tarian Khatak



← Older / ♥ back up ♥ / Newer →
MALAYSIAKU